zoek!

Klantenservice
Onze klant is koning.



Zoeken in consumentenservice

Gezondheid

+
Wat is het verschil tussen bloem en meel?
Bloem en meel worden allebei gemaakt van granen. Alleen tussen bloem en meel zitten wel verschillen. Bloem bestaat uit de kern van de graankorrel. Meel daarentegen bestaat uit de gehele gemalen graankorrel. 

+
Zit er mensenhaar verwerkt in de grondstoffen van Bakkerij van der Most?
Bij Bakkerij van der Most wordt niet met grondstoffen gewerkt waar mensenhaar (L-cysteïne) in verwerkt is. 
+
Zit er asbest in het brood van Bakkerij van der Most?
Bakkerij van der Most werkt sinds 2008 met de nieuwste en modernste ovens waar geen asbest in het isolatiemateriaal verwerkt is. Hierdoor is het niet mogelijk dat er asbest op het brood terecht kan komen.
+
Hoeveel zout bevat brood?
Brood bevat gemiddeld circa 0,4 gram zout (160 mg natrium) per boterham van ongeveer 35 gram. Voorheen lag dit iets hoger, namelijk op gemiddeld 0,5 gram/snee. Volgens de Warenwet mag er per 1 juli 2009 maximaal 2,1 procent keukenzout (natriumchloride) berekend op de hoeveelheid droge stof. 

Een natriumarm brood mag maximaal 0,12 gram natrium per 100 gram bevatten. Dat betekent dat het product maximaal 0,3 gram keukenzout of bakkerszout per 100 gram mag bevatten (2,5 x 0,12 gram).
+
Welke voedingsstoffen bevat brood?
Brood is een belangrijke leverancier van koolhydraten (zetmeel), voedingsvezel en jodium. Ook levert brood o.a. vitamine B1, vitamine B6, seleen, zink, ijzer en foliumzuur (B11). Verder bevat brood weinig vet. 

+
Waarom is brood een belangrijk voedingsmiddel?
Brood levert een aantal voedingsstoffen die wij nodig hebben om dagelijks goed te kunnen functioneren. Zo is brood een belangrijke leverancier van koolhydraten en vezels. Bovendien bevat brood een aantal essentiële mineralen. Ook daarmee scoort brood hoger dan andere voedingsmiddelen. Brood bevat ijzer, koper en magnesium en voorziet voor een belangrijk deel van onze inneming aan jodium. Tenslotte biedt brood ons in belangrijke mate vitaminen en andere mineralen.

Hoeveel van deze stoffen brood bevat hangt af van het soort brood. Dit is afhankelijk van de basisgrondstoffen en andere ingrediënten.

Brood is een lekker en gemakkelijk voedingsmiddel en je kunt er veel mee variëren. Daardoor is het uiterst geschikt voor elk moment van de dag. Daarmee is het een heel belangrijk basisvoedingsmiddel.
+
Hoeveel ijzer zit er in brood?
Brood is een belangrijke bron van ijzer in onze voeding. Maar liefst 22 procent van het ijzer dat we binnenkrijgen, is afkomstig uit brood (TNO 2000). IJzer zorgt voor het vervoer van zuurstof in ons bloed. Dat gaat via de rode kleurstof hemoglobine. IJzer maakt ook deel uit van enkele enzymen.
Wie lange tijd te weinig ijzer binnenkrijgt, kan bloedarmoede krijgen. Brood, aardappelen, groenten, noten, vlees en vleeswaren leveren een belangrijke bijdrage aan de ijzervoorziening. Vitamine C rijke voedingsmiddelen als fruit en groente bevorderen de opname van ijzer uit plantaardige bronnen in ons lichaam.

De hoeveelheid ijzer in brood varieert per soort. Witbrood bevat 0,8 mg per 100 gram. Voor volkorenbrood is dit 2,0 mg per 100 gram.
+
Waarom wordt er jodium aan brood toegevoegd?
De jodiumvoorziening vraagt om extra aandacht, via de normale voeding is die aan de krappe kant. Daarom wordt jodium al tientallen jaren toegevoegd aan zout, voor het bakken van brood.

Het bakkerszout dat de bakkers gebruiken bij het bakken van het brood, levert een belangrijke bijdrage aan onze dagelijkse jodiumvoorziening. Wie te weinig brood eet en geen keukenzout met jodium gebruikt, kan een jodiumtekort krijgen. In broodvervangers zoals crackers, ontbijtkoek en soepstengels mag ook bakkerszout worden toegevoegd.

Bij een zoutgehalte van 1,3 gram per 100 gram brood komt het jodiumgehalte bij gebruik van bakkerszout neer op 23 tot 31 microgram jodium per snee van 35 gram. Dit is 15 tot 21% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (ADH) van 150 microgram jodium.
+
Wat is gezonder: witbrood, bruinbrood of volkorenbrood?
Witbrood bevat dezelfde soorten vitamines, mineralen en voedingsvezels als bruin- en volkorenbrood. Alleen bevatten bruin- en volkorenbrood méér van deze belangrijke voedingsstoffen. Dit komt doordat deze broodsoorten van respectievelijk tarwe- en volkorenmeel zijn gemaakt. In deze meelsoorten is (bijna) de gehele tarwekorrel verwerkt. Het grootste deel van de vitamines, mineralen en voedingsvezels bevindt zich in de zemel (de buitenste laag van de korrel). Witbrood wordt gemaakt van bloem, dit is het (fijngemalen) middelste gedeelte van de tarwekorrel.
Witbrood is door de aanwezigheid van veel belangrijke voedingsstoffen gezond te noemen, bruinbrood is gezonder en volkorenbrood is het gezondst.

Hoewel het wel minder makkelijk gaat, kunnen mensen die alleen witbrood eten door gevarieerd te eten voldoende vitamines, mineralen en voedingsvezels binnenkrijgen. Wel zullen zij dan veel andere vezelrijke producten, zoals groente en fruit, volkoren pasta, zilvervliesrijst, noten, zaden, peulvruchten en losse tarwezemelen (bijv. door de melk, yoghurt of pastasaus) moeten gebruiken. Ook kun je kiezen voor witbrood verrijkt met voedingsvezel als je niet van bruin- of volkorenbrood houdt.
+
Hoe donkerder het brood, des te meer vezels?
Brood is een belangrijke bron van vezels. Vroeger werd een ezelsbruggetje gebruikt om de consument voor te lichten over welke soort brood de meeste vezels bevat. Hoe donkerder het brood, des te meer vezels het bevat. Dat gaat vandaag de dag niet meer op door het gebruik van smaakmakende ingrediënten als moutmeel en gekarameliseerde suiker óf door toevoeging van kleurloze (oftewel transparante) vezels aan witbrood. Deze ‘nieuwe’ ontwikkelingen geven dus een andere kijk op de oude stelregel. De kleur van een brood zegt daarom niet per definitie iets over het gehalte aan voedingsvezel, vitamines en mineralen. De ingrediënten doen dit wel!

Belangrijk is om te weten of het brood voornamelijk van bloem (basis voor witbrood), meel (basis voor bruinbrood) of volkorenmeel (basis voor volkorenbrood) is gemaakt. Dan heb je antwoord op de vraag of er minder of meer graanvezels en voedingstoffen in het brood zitten. 

Verder is het handig om te weten dat toegevoegde vruchten, noten, zaden en pitten ook extra vezels, vitaminen en mineralen leveren.

+
Past brood in een zoutarm dieët?
Brood past in een zoutarm dieet, zij het soms met aangepaste receptuur. In vrijwel alle producten komen van nature zouten voor. Daarnaast voegen levensmiddelenbedrijven en consumenten zelf nog zout toe aan voedingsmiddelen en gerechten.

Met zoutarm wordt meestal bedoeld natriumarm of natriumbeperkt. Het kan per persoon verschillen hoe "streng" de zoutbeperking is. Vaak wordt er bij een zoutbeperking op advies van een arts of diëtist ook eerst een proefperiode ingesteld. In deze periode wordt gekeken of de zoutbeperking effect heeft. Niet iedereen reageert namelijk hetzelfde op een zoutbeperking. 
+
Kun je brood in een dieet door andere graanproducten vervangen?
Brood in een dieet kun je door andere graanproducten vervangen. Maar brood bevat wel een aantal specifieke voedingsstoffen die niet per definitie in andere graanproducten hoeven voor te komen, zoals vezels of specifieke mineralen, zoals jodium.
+
Is schimmel op (oud) brood gevaarlijk voor de gezondheid?
Beschimmeld brood is in zijn geheel niet meer te eten. Gooi het brood direct weg om verdere verspreiding van schimmelsporen te voorkomen. Groene of zwarte broodschimmel bederft het brood, maar is niet gevaarlijk. Hij kan niet in de mens groeien en dit soort schimmel geeft geen mycotoxines af (stoffen die voedselvergiftiging of andere ziektes veroorzaken), dus zijn er geen nadelige effecten van te verwachten als je ongemerkt een hap beschimmeld brood hebt genomen.
+
Zit er veel vet in brood?
Brood bevat over het algemeen weinig vet. In een gewoon sneetje brood zit ongeveer 1 gram vet. Dat komt omdat er voor het maken van het deeg nauwelijks vet nodig is. Een graankorrel bevat wel van nature wat vet, maar niet veel. In brood met noten en zaden zit iets meer vet.
Er zijn enkele luxe broodsoorten die wel meer vet bevatten. Het bekendste voorbeeld hiervan is de croissant. Bij de bereiding van de croissant is vet heel belangrijk. Zonder vet krijg je geen goede luchtige, lekkere croissant. Dit betekent niet dat er helemaal geen croissants meer kunnen worden gegeten. In een gezonde voeding gaat het om variatie en balans. Een croissant is een echt verwenproduct, waar op zijn tijd heerlijk van kan worden genoten.
+
Is meergranenbrood gezonder dan volkorenbrood?
Het kan, maar het hoeft niet. De voedingswaarde van brood hangt nauw samen met de ingrediënten. Volkorenbrood is altijd gemaakt van 100% volkorenmeel. Dit is wettelijk vastgelegd. In volkorenmeel is de gehele tarwekorrel vermalen. Het bevat daardoor meer voedingsvezel, vitamines en mineralen dan bloem en tarwemeel.

Meergranenbrood bevat meerdere soorten graan en kàn als basis volkorenmeel hebben. In dat geval heeft het tenminste evenveel voedingsstoffen als volkorenbrood. Als er ook nog gebroken of geplette graankorrels en/of zaden in het brood zijn verwerkt, heeft het vaak zelfs een hoger gehalte voedingsstoffen. Maar meergranenbrood kan ook van bloem, de basis voor witbrood, gemaakt zijn. In dat geval zal het brood minder voedingsstoffen bevatten dan volkorenbrood, maar meestal wel meer dan witbrood. Dit komt ook weer door de gebroken of geplette graankorrels en zaden die toegevoegd worden. I
+
Is verrijkt wit een volwaardige vervanger van volkoren?
Nee, verrijkt witbrood heeft niet exact dezelfde voedingskundige waarde als een volkorenbrood. De totale hoeveelheid voedingsvezel in dit verrijkte witbrood is wel vergelijkbaar met de hoeveelheid voedingsvezel in volkorenbrood. Dit geldt vaak ook voor het gehalte aan vitamine B1, vitamine B3, vitamine B6, foliumzuur, ijzer en/of zink.

Het soort voedingsvezel dat vooral in volkorenbrood zit, is echter een ander soort dan welke wordt toegevoegd aan bloem om witbrood vezelrijk te maken. Daarnaast is in verrijkt witbrood, in tegenstelling tot in volkorenbrood, niet de gehele graankorrel verwerkt. Hierdoor biedt volkorenbrood gezondheidsvoordelen boven verrijkt witbrood. Volkoren (de hele graankorrel) omvat namelijk meer dan vezels, vitamines en mineralen. De graankorrel als geheel heeft een positieve uitwerking op de gezondheid die (nog) niet door afzonderlijke voedingstoffen verklaard kan worden.
+
Wat is gezonder: spelt of tarwe?
Spelt wordt ook wel oerspelt genoemd (Triticum Spelta). Het is een gecultiveerde voorloper en dus familie van de huidige broodtarwe (Triticum Aestivum). De meeste huidige speltrassen die gebruikt worden voor speltbrood zijn een kruising tussen deze Triticum Spelta en Triticum Aestivum. Spelt is dus zeer nauw verwant aan tarwe en de eiwitten van deze twee graanrassen lijken daarom erg op elkaar.

Net zoals (volkoren)tarwebrood is (volkoren)speltbrood gezond. Want wanneer de hele graankorrel wordt gebruikt, bevat brood veel goede voedingsstoffen. Niet alleen vezels, B-vitamines en mineralen maar ook zogenaamde bioactieve stoffen die samen met de eerder genoemde stoffen werken aan talloze gezonde effecten in het lichaam. Deze stoffen zitten in de buitenste laag van de graankorrel, daarom is brood bereid met volkorenmeel altijd een goede keuze. Dit geldt in dezelfde mate voor spelt als voor tarwe.

Speltbrood glutenvrij?
Er wordt ook wel beweerd dat spelt geschikt is voor mensen met een glutenintolerantie(coeliakie) of glutenallergie, maar dit is onjuist want spelt bevat evenals tarwe gluten. Tevens ontbreekt het wetenschappelijk bewijs voor het ‘lichter verteerbaar’ zijn van spelt ten opzichte van tarwe – iets wat de laatste tijd ook veel terug komt in de media.

Je kunt dus zeggen dat speltbrood gemaakt van volkorenspeltmeel een gezonde keuze is. De meerwaarde van volkoren speltbrood in vergelijking met volkoren tarwebrood is echter vanuit wetenschappelijk oogpunt niet zo sterk. Dat neemt niet weg dat spelt een andere smaak heeft dan tarwe.
+
Is witbrood ongezond?
Nee, witbrood bevat dezelfde voedingsstoffen als bruin- of volkorenbrood. Dus witbrood bevat koolhydraten, vezels, B-vitamines en mineralen als ijzer, jodium en zink. Maar in bruin- en volkorenbrood zitten meer van deze belangrijke voedingsstoffen. Alleen witbrood kan in een gezonde voeding. Belangrijk hierbij is wel om extra te letten op voldoende vezelrijke producten zoals groente en fruit, volkorenpasta, peulvruchten en zilvervliesrijst. 
+
Hoeveel calorieën bevat brood?
Brood levert 16 procent van de energie-inname van de gemiddelde Nederlander (TNO 2000). Brood is dus een belangrijke energiebron. Een gram koolhydraten levert 4 kcal (17 kJ). Een snee witbrood (melk) bevat 77 kcal, een snee witbrood (water) 74 kcal, een snee bruinbrood 83 kcal, een snee volkorenbrood 82 kcal en een snee meergranenbrood 91 kcal.

De calorieën in brood zijn voor 60 tot 80% afkomstig uit koolhydraten. Afhankelijk van het soort brood komen de overige calorieën uit eiwitten (15-20%) en vetten (5-20%). Dat de meeste calorieën in brood door koolhydraten worden geleverd, is gunstig. Het Voedingscentrum beveelt namelijk een dagelijkse voeding aan waarvan de calorieën voor 40 tot 70 procent uit koolhydraten komen.

De hoeveelheid calorieën die een broodmaaltijd bevat hangt zeer sterk af van uw belegkeuze. Wie onevenwichtig eet of een extreem vermageringsdieet volgt, kan te weinig koolhydraten binnen krijgen. Je hebt minimaal 50 tot 100 gram koolhydraten per dag nodig om je hersenen en je zenuwstelsel goed te laten werken.
+
Waaruit bestaat een goed ontbijt?
Een goed ontbijt bevat graanproducten (brood, muesli), zachte (dieet)margarine of (dieet)halvarine, melk en melkproducten (bij voorkeur halfvolle en magere soorten), kaas (bij voorkeur 20+ of 30+) en magere vleeswaren en fruit. 

Brood is een van de belangrijkste leverancier van koolhydraten (zetmeel), voedingsvezel, ijzer, koper, magnesium en jodium. Met de laatste voedingsstof onderscheidt brood zich van andere graanproducten, zoals muesli, die meestal geen jodium bevatten. Ook is brood van belang voor de vitaminen en de seleen, zink en foliumzuur voorziening. Verder blijkt dat brood weinig vet bevat.
+
Is brood gezond?
Ja, brood is gezond. Het is een bron van vezels, B-vitamines en mineralen. Vooral brood dat van de hele graankorrel is gemaakt: volkorenbrood van tarwe of andere granen en vezelrijk meergranenbrood.
+
Word je dik van brood?
Nee, brood helpt je juist met een gezond gewicht. Vooral brood met veel vezels geeft je een gevuld gevoel, waardoor je minder behoefte hebt aan snacks en snoep. Let wel op te zoet en te vet broodbeleg.
+
Zijn koolhydraten uit brood slecht voor je?
Nee, koolhydraten leveren de energie die je hersenen en spieren nodig hebben. Juist producten met veel vezels, zoals volkorenbrood, zijn gezonde bronnen van koolhydraten.
+
Wat is het effect van brood op je bloedsuikerspiegel?
Vooral broodsoorten met veel vezels zoals volkoren en brood met zaden en pitten zorgen voor een evenwichtige energie-opname en dus een geleidelijk verloop van de bloedsuikerspiegel.
+
Wat zeggen voedingswetenschappers en -autoriteiten over brood?
Volgens zowel het Voedingscentrum, veel voedingswetenschappers en de Nederlandse Gezondheidsraad is brood belangrijke basisvoeding uit de Schijf van Vijf. Het Voedingscentrum adviseert elke dag 6 à 7 sneetjes brood te eten. Het liefst volkorenbrood.

Staat uw vraag er niet bij?

Om het zoeken gemakkelijker te maken, hebben wij de veelgestelde vragen in categorieën ingedeeld.
Heeft u een andere vraag, opmerking of klacht? Neem dan contact met ons op.

Kies bestand

Selecteer hieronder het bestand dat u op het product wilt laten drukken. Toegestande bestandsformaten zijn JPG, GIF en PNG.

Wachtwoord vergeten

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

Nieuw account aanmaken

  • Persoonlijke details
    *
    *
    *
    *
  • Adresgegevens
    *
    *
    *
    *
  • Wachtwoord
    *
    *
  • Nieuwsbrief
*
De met een * gemarkeerde velden zijn verplicht